Salam



Raza4u.com Get -Graphics
Azam 2012.. refresh sokmo la ye... ingat2 ckit..

Tuesday, June 28, 2011

Pelajar aku ke ni !!!

(Amaran: kalu nk bace, bace sapa abeh.. jangan sekerat-sekerat je,k.. maafkan aku.. penggunaan bahasa rojak)

niat bukan untuk mengutuk atau menghina.. tapi realiti sebenar yang berlaku di sekolah..
(kasi suspen ckit.. hehe).. sekadar pembangunan diri je..

memang betul aku cikgu baru/muda/agak smat..di sekolah nie..
(penghargaan buat diri x per..hehe) tp tidak bermakna aku boleh bersuke ria je tanpa hormati cikgu-cikgu senior..

respek mmg kene ade.. respek tidak beerti engkau lemah/kalah atau engkau memang kurang bijak.. tapi sebenarnya sebagai penghormatan kepada mereka yang mempunyai pengalaman/sumbangan/kepakaran dalam bidang pendidikan..untuk menghasilkan perkara yang bermutu, bukan hanya sekilas pndang saje.. tetapi memerlukan dedikasi dan pengurusan mase yang bijak.. Tahniah cikgu2..

menjadi kekecewaan cikgu2 skrang ni, adalah sikap pelajar yang tidak menghormati pendidik atau lebih tepat ( Kurang didikan/ bahase kurang elok ckit- kurang ajor.. melawan cakap je kejenyer)..

kita nak ajor die.. die malas blajo..ape yang nak di kato??

1. Persoalan pertama di benak fikiran aku..
kenapa majoriti pelajar bersikap kurang ajar -
(snggup menyindir cikgu seperti menyalak macam anjing di depan cikgu.. x di namakan kurang ajar ke..eii)

2. Persoalan kedua di benak fikiran aku..
Adakah pelajar sekrang ini, memang malas untuk belajar -
(sibuk berFB, berkapel, dan bergosip.. poie skolah + blik skolah = hasil kosong.. ape2 pun x der )

3. Persoalan ketiga di benak fikiran aku..
Bagaimanakah corak pendidikan di rumah..
(kalu dngan cikgu pun bleh buat cam tue.. cam ne dengan mak n ayah kat umah.. mesti lebih lagi agaknye.. smbahyang jangan nk tanye la..bukan 60% tp 98% yang x smbhyang.. haha)

# ape yang aku bley bgitau.. budak2 ni terlalu suke sgt bergembire/bersuke ria/berkwan memanjang = dlm diri mmg x de prinsip untuk belajar (nk berjaya tapi malas nak blajar..weii?? sape yang boley berjaya.. haha)

# bukak mata luas2 yer.. smpai bile famili nak tanggung/bela dirimu.. (kalu maseh cam ni..abeh blajo pun, dirimu akan sentiasa merangkak mintak duit dari mak bapak)..- yang lagi menyedihkan.. kluarge mmg da miskin, tapi lagaknye macam orang kaye kt istana.. haha..
(snng kate - kurang cerdik/x smat plak tue.. tp, lagaknye cm ahli debat terkemuka dunia jer.. sembang x abeh2.. haha)


KATA-KATA GURU YANG BARU NAK BELAJAR..
(jgn kata saya ni memandai.. tapi sbg nasihat untuk diri sendiri..untuk keturunan saya nnti jugak.. insyaallah)

Adik-adikku sekalian (saya masih muda lagikan.. untuk mase ni la.. hehe)

Langkah Pertama..

kenal Allah S.W.T dan Muhammad S.A.W... agama mu (islam).. baru anda jelas dengan matlamat hidup ini.. (hidup bukan untuk bersuka ria sahaja.. ada duka yang perlu kamu selami.. bukan putus cinta je yang perlu kamu tahu..hehe).. hayati betoi2..

- melalui pngalaman aku, ibu bapa smemangnya main peranan mngajar cara beragama dari kecil lagi sapa besar (sentiasa mengawal.. bukan mengongkong)..
baru dapat terdidik dengan gaya/style islam.. percayalah/tekadkan bahawa Islam.. agama yang paling mantap untuk mendidik manusia..

- masalahnye... mak ayah sendiri x ajar anak...(aku pun takut Ya Allah..)

Langkah Kedua

Sedar diri la oiii.. tengok kemampuan kita..andai masih lemah dalam pembelajaran.. usahalah sedikit demi sedikit.. perbanyakkan latihan..
jangan biarkan..ia bertangguh2.. nnti abeh binasa..
dan saya percaya, hanya ade usaha sahaja.. anda boleh bergerak..
(nak bijak bukan sekelip mata yer.. haha.. )
usaha dulu + selangi dengan doa + tawakal pada Allah = Insyaallah berjaya..

(andai gagal, percayalah ada hikmah di sebaliknyer.. untuk mngajar dirimu kecekalan dalam hidup.. jangan berhenti stakat ini.. ketahuilah perjalanan anda masih jauh..)


Langkah Ketiga

hormatilah orang yang lebih tua dari anda..

- jangan cakap terlalu lantang di depan mak ayah/cikgu/orang-orang tua/ dan sekutunye..
- jaga percakapan anda (elakkan bercakap lucah.. sgt menyedihkan apabila budak2 bercakap pasal ni.. kenapa hal ini berlaku???? )
- apabila mak ayah/guru menegur.. jangan menunjuk sgt muke garang anda tue.. jelingan tu jaga.. kalu anda terima dengan ati yang terbuka.. sesape pun x de nak marah sangat.. tapi anda suka melawan. tue lah masalahnye.. hati koyak... hehe..

- apabila anda menghormati mereka.. percayalah, mereka akan lebih menghormati anda..


ok stakat ni dulu buat mase ini..

Saya mohon ampun.. andai buat salah dan mngeluarkan kata-kata yang kasar..
pade guru2/ibubapa/ pelajar2 ku skalian.. mintak maap banyak2 ye..
niat bukan untuk menghina.. tapi untuk membina..

# aku sangat prihatin apabila berkait rapat dengan akhlak/adat , terutama apabila berada di samping orang yang lebih berumur pada kita..
sekarang nie da tahap tercabar.. hehe




No comments:

Post a Comment