Salam



Raza4u.com Get -Graphics
Azam 2012.. refresh sokmo la ye... ingat2 ckit..

Tuesday, October 4, 2011

Tajwid 1 : Bacaan Makhraj huruf dengan cara yang betul

Melalui video ini.. kita akan mengetahui beberapa konsep asas yang sering di abaikan oleh amatur macam aku ni.. MAKHRAJ HURUF.. (nampak mudah, tetapi kalau tidak pandai yang ni, memang gagal dalam ujian )



Antara isi-isi yang penting..

4 Rukun Tajwid Membaca Al- Quran..

a. Makhraj huruf : Di mana tempat keluar huruf.
b. Mengesan/mengawasi sifat-sifat huruf. 17 sifat huruf.. eg: huruf tha.
(mengandungi sifat qalqalah.. ni teori je.. hehe.. untuk tahu/faham lebih lanjut tengok video ni dan belajar dengan ustaz2 anda.)
c. Huruf-huruf menjadi kalimah. Baca dengan makhraj bersama sifat huruf.. (
d. Hendaklah di baca berulang dengan bertajwid..

Perbezaan bacaan antara Huruf Ha pedas dengan Ha Gulung.. (buat praktikal betul2 yang ni.. kalu tidak, lintang pukang ayat/bacaan.. maksud salah )..



Makhraj Hurud Dod..

info yang menarik bagi aku.. terima kasih Ustaz..



kalau tidak belajar, memang mengaji dengan syok sendiri saje.. hehe..


Kesimpulanya, berguru memang amat penting.. kita akan tahu sejauh mana kekuatan dan kelemahan yang ada pada kita..(perlu ada teguran.. barulah tidak ada perasaan syok sendiri bila mengaji ni.. kadang-kadang orang bijak pandai ni susah nak tegur.. almaklum, sudah terlalu pandai.. aku suka ayat dari Ustaz Pahrol ni..
Semakin tawaduk seseorang itu, semakin banyak ilmu yang bakal di miliki dan di warisinya.. )

Doakan ustaz ini, agar di berkati oleh Allah S.W.T dan di permudahkan segala urusan... amin

2 comments:

  1. Terima Kasih sbb mengajar. Saya selalu silap baca huruf ha. Rakan saya mengajar pun tidak dapat membantu. Tapi sekarang saya dah faham Alhamdulillah. Cuma saya ada satu soalan, kalau kita baca tajwid nya tak tepat, adakah maksudnya akan berubah?

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsian...Alhamdulillah

    ReplyDelete