Salam



Raza4u.com Get -Graphics
Azam 2012.. refresh sokmo la ye... ingat2 ckit..

Thursday, February 23, 2012

Orang Tua Itu Part 2...

sambungan dari part 1 punye..

Alhamdulillah.. selesai jugak kerja aku masa itu.. sungguh gembira hati ini.. tapi masih menunggu untuk hari Rabu seterusnya.. harap hari Rabu mendatang masih ada untuk aku dan 'dia'..

suasana ketika itu memang bes.. nyaman amat sangat.. berbeza skali dengan tempat2 yang lain.. aku pun tidak mengantuk.. bese2 kalu tempat lain dah zzz...

setelah habis kerja, ramai la yang terus ke tempat makan.. ermm., waktu makan.. aku ni bila bab makan gak.. oii.. memang ngadap abeh.. haha.. sampaikan Tunku Zain tengah bersantap pun, diri ini masih di ajak untuk makan sekali.. haha.. ingatnya diaorang kat aku bila bab makan ni...time kasih..

Memang bese kat tempat itu, memang di sediakan makanan.. kebetulan ari tu aku makan sorang-sorang je kt tepi tiang.. aku pun makan la smbil jeling menjeling.. haha..
da duk sorang, cam tu la kerjanya.. hehe.. sorang kelibat orang tua aku nampak.. mundar mundir dengan pakaiannya yang agak lusuh, di tambah pulak rambutnya macam tidak di jaga rapi.. aku hanya tersenyum.. (setan bisik dalam kepala otak aku.. mgkin acik ni tidak sihat kut,erm.. biarlah)...

bilaje aku ngadap makanan, orang tua itu terus menghulurkan air teh panas kat aku.. aik bila masa plak ni.. rupa-rupanya die da duduk tepi sebelah kiri aku.. kan da bgtau, bila ngadap makanan je.. fuh.. keliling aku pun cam susah nak nampak je.. khusyuk dan tawadhuk sungguh aku bila masa makan ni.. haha..
aku hanya mampu ucap terima kasih... x cukup ngan air teh yang kaw2.. dia bagi plak nasi lebih yang dia ambik.. fuhh.. aku malu, tapi mahu sbb sambal dia bes.. haha..

bila da duk makan sekali.. aku pun cuba la tanya pape soalan yang rutin.. ermm.. bila dia da jwab tu dengan betul tu.. mmg sah la, die tu ok... ternyata kebenaran, bahawa setan ni jahat.. sentiasa bersangka buruk.. ko jahat la setan...eii..

bila bercakap, bukan sepatah dua dia bagi.. tapi bley tahan jugak petahnya bila bercakap.. hehe.. bila da terlalu banyak die bercakap.. aku hanya mampu mengangguk sahaja.. ye acik/betul tu cik.. haha..

sampai aku abeh makanan, die nak sambung lagi ayatnya.. ternyata orang tua itu memang sangat peramah.. tapi apakan daya.. aku perlu balik rumah.. masih ada kerja nak buat agi cik.. ermm..

sementara aku letak je sudu kat singki basuhan pinggan, aku tengok acik tadi telah di tolak2 ketepi.. aku kembali tersentuh.. eii.. mungkin dieorang fikir acik ini memang 'x sihat'..

hanya di sebabkan pakaian yang agak lusuh dan rambut yang tidak terurus..
aku tidak snggup melihat acik td d perlakukan seperti itu..
aku menoleh ke hadapan dan meneruskan perjalanan.. hatiku agak remuk...err

-jd malam tu, ade dua perkara yang bermain dalam kepala otak aku ni.. sorang orang tua yang berpakaian alim, tapi masih mengekalkan kemahiran menyimpan kuku pada jari kelingkingnya.. serta sorang orang tua.. yang berpakaian agak lusuh, dengan rambut yang agak berserabai.. tapi mampu untuk bercakap mengenai hal ehwal semasa dengan petahnya serta dianggap 'x sihat' bg sesetengah orang..-

melalui kedua-dua orang tua itu, aku cuba untuk muhasabah diri.. di manakah aku sebenarnya di antara kedua-dua orang tua tersebut... ternyata aku berada di tengah2.. alhamdulillah.. apa perkara positif, aku cuba serapkan dalam ati.. ape yang negatif, akan ku tolak ketepi... amin..


(sedikit iklan... gementar tangan semasa nk makan bersama ngan Tunku Zain/pengarah pelajaran n9/ ari tu.. bukan ape.. bimbang ayam tergolek molek dari mangkuk.. haha.. da duduk depan meja, makan pulak cam orang baru belajo pakai garfu n sudu..haha.. tapi aku respek my bos la.. makan ngan tangan je.. fuh!! sempoi oii.. haha rilek jer.. tapi rugi, x de gambar.. sbab tu masuk jugak cikit2 dalam blog ni.. pengalaman tetap pengalaman..hehe)..

No comments:

Post a Comment