Salam



Raza4u.com Get -Graphics
Azam 2012.. refresh sokmo la ye... ingat2 ckit..

Sunday, February 26, 2012

Orang Tua Itu Part 3

Alhamdulillah.. selesai sebahagian kerja untuk hari ini.. padahal banyak lagi kerja yang aku x buat ni.. haha.. tau2, ni mmg msalah aku sebenar yang sebenarnya..

tapi bila hati kata nk cerita, terpaksa la turut jugak ati ni.. alhamdulillah.. benda yang baik insyaallah.. akan membawa faedah untuk aku jika umur masih pnjang..

teringat arwah ayah.. Ya Allah.. kuatnya semangat mu.. aku x mampu nak ikut dirimu.. aku memang anak yang jahil sebenarnya.. Allahurabbi.. maafkan aku (sebak rasanya hati ini, terlalu banyak dosa yang aku buat padamu..)

selesai perbentangan projek bersama ahli kumpulan yang lain, aku terus singgah ke Rumah Allah, untuk solat Zuhur.. bila muazin iqamat je, aku terus ke depan untuk memenuhi ruang2 saf yang kosong.. Alhamdulillah, kelihatan ramai orang muda tampil ke saf yang hadapan.. trdetik dlm kepala aku, ya Allah muka dieorang memang penuh seri.. penuh dengan khusyuk dan humble.. aku sgt2 jeles dan malu bila brhadapan dengan dieorang.. bukan apa.. aku ni smyang cam kene pakse je memanjang... fuhh..

tapi insyaallah.. wahai orang muda..nnti aku cerita pasal kau pulak.. aku nak smbung psal orang tua lagi ni..

bila da penuh saf.. aku berdiri tegak kerana aku masih sihat.. Alhamdulillah.. aku sempat terpandang seorang tua yang berada di hujung sekali sebelah kanan aku.. dia tidak mampu berdiri, kelihatan sudah uzur.. kudratnya hanya mampu untuk duduk di atas kerusi untuk melaksanakan perintah solat wajib ini..

satu rukun demi satu rukun di kerjakan dengan penuh taat mengikut seorang imam.. aku tau.. sakit bukan penghalang bagi kamu untuk solat.. orang tua!!.. kamu sungguh kuat..
aku tau kau dapat merasakan, apa itu halawatul iman.. kesronokan mngerjakan ibadah.. sungguh maniss... Allahurabbi..

terdetik di hati aku mengenai arwah ayah yang sungguh kuat.. x dapat aku nak buat.. bayangkan saat2 kritikal arwah, hanya mampu berdiri secara paksa... kelihatan sangat sakit pada tulang belakangnya, tapi mampu bangun dengan skuat2 nya.. aku nampak, aku lihat.. sungguh perit ketika itu.. aku hanya dapat membantu sahaja, tapi aku x dapat rasa apa yang kau rasa... sekadar mengetahui bahawa orang tua itu sangat sakit... dia solat bang!!.. awal waktu plak tu..
sedih hati ini... sgt2

x mampu aku nak smbung ayat ini... yang aku tau.. aku sangat bangga ada ayah seperti mu.. dan orang tua, moga syurga Firdaus menanti mu...

No comments:

Post a Comment