Salam



Raza4u.com Get -Graphics
Azam 2012.. refresh sokmo la ye... ingat2 ckit..

Saturday, February 11, 2012

Aku Guru 'berjaya' n 'popular'

Aku tidak melihat kejayaan sebagai seorang pendidik, hanya kerana pelajar dapat jumlah A yang berlambak-lambak.. tapi kemenjadiaan pelajar yang berubah dari tidak baik kepada lebih baik itu yang sebenar-benarnya..

Bagi aku, selagi pelajar masih dengan perangai yang sama (yang tidak eloklah) itu tidak di namakan sebagai kejayaan..

sekarang ni, aku tengok penekanan terhadap aktiviti ko-q sangat bagus.. namun, adakah aktiviti non-formal (program kemenjadiaan pelajar) bergerak seiring dengan penekanan aktiviti tersebut..

ramai pendidik merasa bangga, apabila pasukannya menang dalam sukan, atau permainan.. namun, adakah sikap pelajar selepas permainan masih berkualiti seperti mana disiplin dalam permainan..

Jawapan bagi aku.. sama sekali tidak.. pelajar langsung tidak berminat ambil tahu mengenai hal itu dan perkara sekeliling berlaku.. apa yang dieorang tahu.. bergurau gurau gurau...

oleh itu, lahir la satu generasi yang suka memandang remeh suatu isu yang sebenarnya memainkan pengaruh yang kuat pada masyarakat sekeliling..

terlalu banyak teknik atau kemahiran yang perlu di pelajari.. bukan hanya tertumpu pada skop sukan semata-mata.. namun sejauhmana, keberkesanan program yang sedemikian..

jawapan yang terbaik.. dieorang punya perangai serupa cam dulu, kini, dan selamanya..

tapi apa yang pendidik mampu katakan, hanya merungut saja, dan hal ini terus sentiasa berterusan tanpa berhenti di perhentian..

Adakah pendidik berpuas hati dengan keadaan sekarang.. saya yakin dan pasti, semua guru tidak akan duduk senang selagi pelajar masih merangkak-rangkak mencari sinar cahaya ilmu..

aku sangat berharap, program kemenjadian pelajar yang berbentuk keagamaan di ketengahkan dengan lebih mantop..

perbanyakkanlah program seperti ini..

aku tidak tau, pendidik yang sangat gembira hari ini sebab apa.. adakah telah berjaya mengubah perangai pelajar ke arah yang lebih baik.. kalau Ya, memang ucap tahniah la...

yang aku tau, majoriti pelajar masih tidak pandai sembahyang..adakah hal ini perlu di letak hanya pada bahu golongan ustaz/ustazah sahaja.. sesekali tidak..

semua pendidik/pemimpin perlu bergerak seiring memaksa untuk melakukan hal ini.. why???

solat adalah tiang agama.. x dok tiang, x ley letak atap la poit..

x larat kalu nk jd hero sorang2 ey.. kerjasama dan kefahaman kepentingan isu ini pada pendidik memang perlu di perketatkan lagi... anak sapo ni? anak-anak sedara ekau jugak ni ha..





2 comments:

  1. selami hati, masalah dan perspektif student tu sdri terhadap diri mereka sndri dan juga persekitaran. bentukkan jati diri mereka dari dalam. nilai2 islamik memg wajib diterapkan kedlm jiwa mereka, bai.

    so, bila di sekolah, model yg plg dekat dgn student adalah guru. so, guru jgn la bg contoh yg xelok. perangai gila2 tu xpyh la tnjuk dpn student. kalu nk gila2 sesama member guru xpela.. mum baik, bai. meme terbaik. hop ni cgu skoloh laen..hehehe

    ReplyDelete
  2. lame beno x dgr kabo demo.. x dok butang nok like ekpun.. wat secara manual doh la.. 1000x likes.. haha.. realiti skrang boh.. tp aku bley join blake ngan cikgu jenis2 mane stakat ni.. cian jugak budak2 ni.. ade yg nk belajo, tp ade je hlangan2 yg tertentu.. aku pun x ley nok wat bijok.. hanye pendam je la..hehe

    ReplyDelete